Nawyki sa oporne na zmianę poniewaz są:
zakorzenione (automatyczne, przyjemne)
niestabilne w czasie
wzajemnie niezalezne

Zmiana nawykow zdrowotnych – zmiana postaw – zaklada, ze informacja (WIEDZA) o negatywnych skutkach zlych nawykow motywuje do ich zmiany w pozadanym kierunku.

Podejscie procesualne definiuje podatnosc na nalogi jako brak zasobow umozliwiajacych radzenie sobie ze zlym nawykiem. Uwaza, ze dzialanie musi byc chronione, tak by nie zostalo przerwane i przedwczesnie porzucone. Potrzebna jest metaaktywnosc poznawcza (wewnetrzny dialog, koncepcja siebie) i wsparcie.
—===—
no i ‚how to’ poradnik trzy-cztery:
Habits are automatic behaviors that can be changed with patience and persistence.
1. Decide how serious you are about breaking the habit. In addition to a strong commitment, you’ll need time and energy to pay attention to your behavior so that you can change it.
2. Keep track of when you do the behavior. Keep a notepad or journal handy.
3. Write down when it happens (what is the situation) and what you were thinking and feeling. Writing increases your awareness of when and why you have this habit.
4. Read and think about what you write down. What does this habit do for you? Is it a way to deal with feelings of boredom, anxiety, stress, anger?
5. Think of what you could do instead of the habit that would be a more positive way to deal with the feelings or situation. Write down some simple alternative behaviors that you could do instead. Pick one you want to practice.
6. Try to catch yourself when you find yourself doing the habit and stop yourself as soon as you can. Start the alternative behavior you decided you wanted to do instead.
7. Aim to do this once a week and increase the number of times per week over time. The more you practice a new behavior, the more it becomes the new habit.
8. Get support from others by letting them know you are working on the habit and telling them what they can do to help.
Tips:
-Be patient with yourself. Habits are so automatic and unconscious we don’t realize we are doing it until we are already doing it!
-Be kind to yourself. Beating yourself up is another bad habit to be broken.
—==—
„powrót taty”, a „inwazja barbarzyńców”.
bo z nią to zawsze było tak, że igraliśmy z konwencją,
a nasze słowa zwykły uprawiać dziki seks odsłaniając przed nami niebiosa usłane mądrością ponad wszelką intonację nabijaną w butelkę.
i że jak nie merda się ogonem na jej widok to wpada w histerię. przecież żaden pies, nawet i najwierniejszy nie szczerzy myśli ze szczęścia 24/7.
a i tak to co najbardziej widać to po słowach rany.
te, które się nie zabliźnią.
no i w uszko me rozerotyzowana podgryza mnie myśl, że she called me her bad habit, and for a short moment there I felt she was just right about us.
oszkurwa może być, tylko cicho-sza!
jako pragmatyk i realista przedkładam interesy ponad osobiste porachunki.
tylko jaki w tym interes?
niemały raczej.
tzn. planowanie wspolnego zycia itede. (??)
jak ktoś coś chce to zapraszam z używkami do mnie, a nakreślę jak to wygląda życie usrane różami, przy okazji ósmy cud swiata, czyli nie-byłe-epitafium.
natalizm. i fajnie jest znowu kochać i być kochanym.
taa..